Koronavirusas (COVID-19) Ir kova su juo vis labiau paraližuoja pasaulį. Ne išimtis ir Lietuva – prieš kelias dienas jokių rimtesnių ribojimų nebuvus, vos per dieną buvo įvesti draudimai masiniams renginiams, sustabdytas ugdymo procesas ir tik laiko klausimas, kuomet bus paskelbta karantino situacija. Natūralu, kad taip greitai keičiantis aplinkybėms, yra sudėtinga pateikti pačią naujausią informaciją, tačiau mes čia pamėginsime atsakyti į dažniausiai iškylančius klausimus.

Užsienio reikalų ministerijos, Vyriausybės rekomendacijos nekeliauti – ką jos reiškia?

Dėl susidariusios situacijos, Užsienio reikalų ministerija šiuo metu rekomenduoja apskritai nekeliauti. Tai yra rekomendacinio pobūdžio padėtis, kuri skiriama lietuviams. Ji reiškia, kad keliauti jūs galite, tai nėra draudžiama, tačiau keliaudami rizikuojate tiek savo, tiek ir aplinkinių sveikata.

Atkreipiame dėmesį, kad rekomendacija nekeliauti nereiškia prievolės ne tik jums, tačiau ir skrydžių bendrovėms. Tai, ar į tai, kad jūsų skrydis buvo į šalį į kurią Lietuva rekomendavo nekeliauti, nereiškia kad skrydžių bendrovės privalo atšaukti jūsų skrydį/grąžinti pinigus ar nemokamai jį keisti. Viskas šiuo atveju priklauso nuo skrydžių bendrovės pozicijos ir politikos.

Užsienio reikalų ministerijos aktualias rekomendacijas visuomet rasite čia.

Karantinas

Karantinas yra padėtis, kuomet šalis taiko specialų statusą. Šalyse, kuriuose paskelbtas karantinas šiuo metu – iš jų negalima nei išvykti, nei į jas atvykti išskyrus specialius atvejus, kuomet šalis leidžia išgabenti asmenys į jų gyvenamąją šalį.

Paskelbus karantiną, keleiviams padaugėja galimybių dėl skrydžio atšaukimo, kadangi keleiviai tiesiog negalės išvykti ir/ar pasiekti tam tikrą šalį. Vadinasi, dėl valstybių priimtų sprendimų naudotis paslaugomis negalės.

Dėl karantino paskelbimo sekite Lietuvos Respublikos Vyriausybės pranešimus čia.

Nenugalimos jėgos aplinkybės („force majore“)

Akivaizdu, kad plintant virusui ir valstybėms nerekomenduojant keliauti ar net uždarant sienas, tokia situacija sudarytoms sutartims bus priskiriama nenugalimos jėgos aplinkybėms (force majore). Šios aplinkybės, nepaisant anksčiau pasklidusios informacijos, reiškia nereiškia jokių išskirtinių sąlygų pirkėjams, nepriklausomai ar bilietai perkami skrydžiui ar bilietui į renginį. Šios aplinkybės, dažniausiai yra numatomos visoms sutartims ir joms esant abi šalys tam tikrose situacijose gali nesilaikyti prisiimtų įsipareigojimų.

Tai reiškia, kad klientas pirkdamas bilietą negalėjo žinoti apie tai, kad nutiks situacija, kuomet kelionės jam kels pavojų, tačiau lygiai taip pat oro vežėjas gali teigti, kad nevykdė savo įsipareigojimų ne šiaip sau, o todėl, kad jį privertė tos pačios nenugalimos aplinkybės. Tokia situacija įveda gana didelį neapibrėžtumą ir nėra aišku kokia politika bus taikoma dėl pinigų grąžinimo. Akivaizdu, kad tokių ginčų praktikos iki šiol daug nėra, o ši situacija yra išskirtinė ir galutinai bus aiški tik tuomet, kuomet teismų bus pradėti spręsti ginčai dėl tokių situacijų.

Ar bus grąžinami pinigai už atšauktus skrydžius?

Šiuo metu skrydžių bendrovės klientams žada pinigų grąžinimą ir jis, nors ir su tam tikru užlaikymu yra vykdomas jau dabar. Todėl klientams reikia pateikti prašymus ir apsišarvoti kantrybe.
Visgi, turint omenyje, kad skrydžių bendrovės yra labai didelės bendrovės, kuriose dirba dešimtimis tūkstančių žmonių, o skrydžiai praktiškai yra sustabdyti, daugybė lėktuvų stovi oro uostuose, o darbuotojai nedirba – negalima atmesti situacijos, kad dėl viruso sąlygotos situacijos, skrydžių bendrovės patirs didelių finansinių sunkumų, o dalis jų net gali bankrutuoti.

Ar dėl viruso galiu atšaukti bilietus/keisti skrydžių datas?

Šioje situacijoje viskas visiškai priklauso nuo skrydžių bendrovės politikos ir jos taikomų taisyklių (pervežimo sąlygų). Jeigu skrydis vykdomas, o jūsų skrydis yra vykdomas pigių skrydžių bendrovės, greičiausiai atšaukti nemokamai skrydžio galimybės nėra. Visgi, atkreiptinas dėmesys į tai, kad vis daugiau skrydžių bendrovių ima taikyti nemokamo keitimo galimybę – tai reiškia, kad skrydis nėra negali būt atšauktas, pinigai grąžinti, bet keleiviai gali perkelti savo skrydį kitai datai, tačiau keleiviai turi sumokėti skirtumą (jei toks yra).

Brangesnių skrydžių bendrovės ir keleiviai, kurie pirko brangesnius bilietus, dažniausiai turi galimybę keisti bilietus pagal bendrąsias taisykles nemokamai. Taip pat brangesnių skrydžių bendrovių bilietų atšaukimo sąlygos yra lankstesnės, tačiau tikrai ne visuomet tai reiškia galimybę atšaukti nemokamai bilietus.

Bet kokiu atveju, jeigu jūsų bilietuose nebuvo numatyta bilietų atšaukimo galimybė, jokios šios situacijos, nepaprastosios padėtis savaime nereiškia, kad įgyjate teisę atšaukti bilietus (nutraukti sutartį) ir atgauti pinigus. Viskas šiose situacijose priklausys nuo bendrovės vykdomos politikos, jos geranoriškumo.

Turiu draudimą. Kodėl bendrovė atsisako išmokėti draudimą?

Kiekvienas atvejis yra individualus ir kiekvienas paslaugų teikėjas, konkrečiu atveju pateikia atskirą vertinimą. Tačiau dažniausiai taip nutinka todėl, kad pirkdami dažniausiai pigiausią draudimo variantą keleiviai neįsigilina į pačią draudimo sutartį ir jos sąlygas, kuriuose yra numatoma, kokie įvykiai yra draudžiami. Svarbu atkreipti dėmesį, kad jeigu nėra draudimo dėl nenugalimų aplinkybių, epidemijų ir pan. arba jūsų skrydis yra ne į konkretų tašką, kur tokia situacija yra paskelbta (pvz. vien tai, kad skrydis į Italiją nereiškia, kad sąlyga galios – reikia skristi į konkretų regioną).